e-gépész online szaklap

Energiatudatos és alaposan tájékozódik a magyar légkondi-vásárló

2015. június 18. | e-gépész | |  0 |

Egyedülálló kutatás a Daikintól

Kánikulában sokan kapcsolják be légkondijukat, és bár Magyarországon első látásra meglehetősen szűknek tűnik ez a piac, a Daikin ezt feltérképező, egyedülálló kutatásában érdekes dolgokra derült fény. Így például arra, hogy a magyarok többsége energiatudatosan vásárol légkondicionálót: még az árnál is fontosabbnak tartja az energiahatékonyságot. A kutatás arra is rámutat, hogy a magyarok alaposan tájékozódnak, és kiemelten fontosnak tartják a szakértelmet a légkondi megvásárlásakor.

Még az árat is megelőzi az energiahatékonyság szempontja

A felmérésből kiderült, hogy a megkérdezettek csaknem 80 százaléka értett egyet azzal a kijelentéssel, hogy a vásárlás előtt minden lehetséges információt begyűjt a termékről. Kiemelkedő volt a „zöld” vásárlók aránya is: 79 százalék nevezte fontosnak, hogy környezetbarát terméket vásároljon.

A megkérdezettek 93 százaléka fontosnak vagy nagyon fontosnak tartja az energiahatékonyságot egy új légkondicionáló vásárlásakor. Az ár csak másodlagos: a válaszolók 90 százaléka nevezte fontosnak vagy nagyon fontosnak. A vásárlási szempontok képzeletbeli dobogójának harmadik fokán a berendezés teljesítménye áll. Ezt 64 százalék nagyon fontosnak, 27 százalék pedig fontosnak nevezte. (A megfogalmazást kicsit pontosítanánk: ha az energiahatékonyság szempontja 93-as, az áré 90-es fontosságú, akkor bizony az utóbbit nem lehet másodlagosnak, legfeljebb nagyon-nagyon szűk másodiknak nevezni. A szerk.)

A magyarok többsége 30 fok felett hűti magát a légkondival

A magyar háztartások alig negyedében, 24 százalékában van valamilyen légkondicionáló berendezés, emellett pedig a megkérdezettek csaknem ugyanakkora hányada (23 százaléka) tervezi, hogy ilyet vásárol, míg 53 százalék nem tervez ilyen beruházást.

A felmérésből kiderül, hogy a magyarok nemcsak tudatosan vásárolnak légkondicionálót, hanem tudatosan is használják azt: a légkondi-tulajdonosok 66 százaléka csak akkor kapcsolja be a berendezést, ha kint elviselhetetlenül hideg vagy meleg van. Az eredmények alapján 30 Celsius-fok Magyarországon az a hőmérséklet, amely felett a légkondi távirányítója után nyúlnak a magyarok.

Figyelembe véve, hogy a statisztikák szerint 33 körül van évente azon napok száma Magyarországon, amikor a maximum hőmérséklet 30 fok fölé kúszik, a légkondik többségét éves összesítésben egy bő hónapig használják a háztartások kétharmadában. További 28 százalék már kissé hidegebb vagy melegebb idő esetén is a hűt vagy fűt légkondijával. Csupán 2 százalék nyilatkozott úgy, hogy minden nap, vagy majdnem minden nap használja, időjárástól függetlenül.

Tudatos vásárlók a magyarok: középpontban a tájékozódás és a szakértelem

Érdekesség, hogy a magyarok tudatossága nemcsak a vásárláskor, hanem már a vásárlás tervezésekor, a tájékozódásban is megnyilvánul: a légkondival rendelkezők csaknem harmada – 31 százaléka – légkondicionáló specialistától vagy hozzáértő szerelőtől kért információt, további 20 százalék pedig az egyes márkák internetes oldalát böngészte. Ugyancsak a légkondival rendelkezők ötöde specialisták honlapján tájékozódott. Ez alapján tehát az a kép rajzolódik ki, hogy míg például egy háztartási kisgép, vagy akár egy hűtőszekrény vásárlásakor nem feltétlenül kérnek szaktanácsot specialistától a vásárlók, a légkondicionáló megvételében már kevésbé érzik magukat kompetensnek, fontos számukra a szakértői jó tanács.

A szakértelem fontossága tükröződik vissza a vásárlás helyében is: a jövőben légkondi vásárlást tervezők 51 százaléka olyan specialistától venné meg a szerkezetet, aki egyben be is üzemeli azt. 42 százalék szaküzletben vásárolná meg a terméket, és csak 30 százalék menne a nagyobb elektronikai kiskereskedelmi láncok valamelyikébe.

A Daikin Hungary Kft. megbízásából a közelmúltban a GfK összesen 2600 ember bevonásával, online interjúk segítségével készítette el reprezentatív felmérését, amely a piacot és a légkondicionálók használati szokásait térképezi fel Magyarországon; emellett vizsgálja a vásárlás szempontjai mellett a vásárlói elégedettséget is. Ilyen átfogó felmérés még nem készült a légkondicionálók hazai piacáról.
A kutatás 2 szakaszból állt: először 2000 főt kérdeztek meg a légkondicionáló márkák ismeretéről, arról, hogy rendelkeznek-e ilyen berendezéssel, valamint, hogy tervezik-e légkondicionáló vásárlását. A második szakaszban 600 olyan embert kérdeztek meg, akiknek van légkondicionálójuk, vagy a következő egy évben tervezik annak beszerzését.

Daikin

Hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.

Facebook-hozzászólásmodul